Jak zrobić zdjęcia które szybko sprzedadzą Twoje mieszkanie?
-
przez Jerzy Kukułowicz
- 8 lutego 2020
- Artykuły
- 0

Jak zrobić zdjęcia które szybko sprzedadzą Twoje mieszkanie?
Atrakcyjnie i naturalnie
By oddać ducha i atmosferę mieszkania należy przede wszystkim zdjęcia wykonywać w świetle dziennym i pokazać pomieszczenia w sposób pozwalający na wyobrażenie sobie ich położenia na planie. Najlepiej jeśli aparat znajduje się na wysokości oczu siedzącego człowieka. Do sesji warto też odpowiednio przygotować mieszkanie. W tym celu usuńmy ze wszystkich otwartych półek, stołów, biurek czy blatów drobne przedmioty, np. kosmetyki, drobne akcesoria kuchenne czy pamiątki i zdjęcia rodzinne.
Obraz pomieszczeń musi być bardzo czytelny i przejrzysty. Ponad 60 proc. użytkowników przegląda oferty na urządzeniach mobilnych. Na małym ekranie np. zestaw kosmetyków w ładnej łazience wygląda jak kolorowa plama, która nic nie wnosi, a tylko zaciemnia obraz. Warto natomiast zainwestować w cięte kwiaty, które ożywią wnętrze i dodadzą świeżości. Obraz lub plakat w ramie również może dodać uroku pomieszczeniom. Trzeba uważać, żeby nie przesadzić z home stagingiem. Mieszkanie powinno wyglądać atrakcyjnie, ale też naturalnie.
Jak fotografować nieruchomość na sprzedaż? Oto najważniejsze zasady dobrych ujęć wnętrz:
Aby przedstawić prawdziwe proporcje i wielkość pomieszczenia używamy standardowego obiektywu dzięki temu uzyskamy obraz z perspektywą zbliżoną do tej, jaką widzi ludzkie oko.

Dwa zdjęcia prezentują to samo pomieszczenie. Nie trudno wskazać ładniejsze- to po prawej wygląda na 1 m dłuższe, a na blacie zmieścimy więcej naczyń itp. Problem pojawia się w trakcie oglądania kuchni na żywo, bo w rzeczywistości nie jest tak przestronna, a więc w trakcie prezentacji potencjalny klient będzie rozczarowany jej wielkością. Zdjęcie po prawej przedstawia prawdziwą wielkość pomieszczenia i zostało sfotografowane obiektywem standardowym.
Staramy się fotografować przy naturalnym oświetleniu. Sztuczne oświetlenie negatywnie wpływa na kolorystykę i nie oddaje rzeczywistego stanu.

Oba zdjęcia zostały wykonane w odstępie 2 minut. Ciepłe i klimatyczne światło które na żywo nadawało salonowi przyjemnego klimatu na zdjęciu wygląda mniej atrakcyjnie i niekorzystnie wpływa na kolorystykę kanapy i ścian.
Kadrowanie: idealny kadr wykonujemy trzymając aparat na wysokości ok. 1,3 m. Obiektyw musi być skierowany przed siebie równolegle do podłogi.
Po lewej stronie zdjęcie wykonane z poziomu oczu fotografa, a po prawej aparat został ustawiony na statywie na wysokości ok 1,3 m. Galeria zdjęć mieszkania zrobionych tak jak na fotografii po prawej będzie wyglądała bardziej czytelnie i sprawi wrażenie uporządkowanej.
Aby uniknąć prześwietlenia zdjęć np. okien i najczęściej tego co jest za oknem, szczególnie w słoneczny dzień to korzystamy z technologii HDR (High Dynamic Range).

Zdjęcie po lewej jest wykonane klasycznie. Po prawej z użyciem HDR. Wystarczy zwrócić uwagę na firany, drzewo za oknem i kolor nieba.
Sesja powinna stworzyć pełną całość i pozwolić klientowi na orientację, gdzie znajdują się poszczególne pomieszczenia. Do zamieszczenia oferty na portalu z ogłoszeniami idealnie nadaje się format zdjęcia poziomy. Jeżeli oferta ma pojawić się na Facebooku, jej format może być dowolny. Z kolei Instagram wspiera format pionowy i kwadratowy.
Do wykonania zdjęć pomieszczeń najlepiej wykorzystać lustrzankę, statyw i komputer z oprogramowaniem do obróbki. Aparat powinien być zaopatrzony w obiektyw ze standardową ogniskową. Teleobiektyw ma zbyt wąski zakres obrazu i może pokazać tylko małe fragmenty pomieszczenia a szerokokątny z kolei nienaturalnie rozciągnie obraz. Statyw powinien być sztywny i stabilny. Zrobienie większej liczby kadrów ułatwi głowica z możliwością obrotu poziomego. Istotne jest też oprogramowanie, gdyż praktycznie każde zdjęcie bez obróbki jest niepełnowartościowe.
Najczęściej trzeba zmienić balans bieli, rozjaśnić i ożywić kolorystykę. Oczywiście dobre zdjęcia dziś można zrobić już także i smartfonem. Z roku na rok smartfon staje się coraz nawet lepszym rozwiązaniem, bo z jednej strony urządzenia te mają coraz lepszą jakość a z drugiej, dobrze współpracują z social mediami które też są świetnie wspierają naszą sprzedaż i może kiedyś się tym z Wami podzielimy

Dołącz do dyskusji